4.2 Opiskelijavalintojen esteettömyyden tarkistuslista
Tarkistuslista on arviointiväline korkeakoulun eri toimijoille, muun muassa opiskelijavalinnasta vastaaville, esteettömyysasioista vastaaville, opinto-ohjaajille, opetushenkilöstölle, esimiehille ja johtajille.
1. Opiskelijarekrytointi
- Onko korkeakoulussa esteettömyysasioista vastaava henkilö?
- Ovatko valintakokeita koskevat verkkosivut ja erimuotoiset asiakirjat esteettömiä?
- Onko opetusjärjestelyjen ja opiskeluympäristöjen esteettömyys kuvailtu niin, että hakija voi arvioida niiden sisältämät vaatimukset ja mahdollisuudet?
- Onko koulutuksen sisältämä toiminta kuvailtu niin, että hakija voi arvioida sen sisältämät vaatimukset?
- Onko ilmeisimpien ammattien ja työtehtävien vaatimukset kuvailtu niin, että hakija voi arvioida niiden kiinnostavuutta ja edellytyksiään toimia niissä?
- Ovatko edellä mainitut tiedot saatavilla molemmilla kotimaisilla kielillä ja myös englanniksi?
- Onko hakijalla tarvittaessa tilaisuus tutustua henkilökohtaisesti korkeakouluun ja opiskeluun ennen valintakoetta?
- Onko tieto tarvittavasta kirjallisuudesta hakijoiden saatavilla riittävän ajoissa (2 kk + kohtuullinen aika lukemiseen) ennen valintakoetta?
- Ovatko koesuoritusten arviointikriteerit ja opiskelijoiden valintakriteerit hakijoiden saatavilla ennen valintakoetta?
- Onko hakuohjeissa kuvailtu eri koeosuuksien toteutustapa niin, että hakija voi arvioida yksilöllisten järjestelyjen tarpeen?
- Ilmoitetaanko valintakokeen tulokset esteettömästi?
- Onko valintaa koskeva muutoksenhakumahdollisuus esitelty?
2. Valintakokeen suunnittelu
- Varmistetaanko koejärjestelyjen esteettömyys sen sijaan että mukautettaisiin arviointia?
- Suositaanko aineistokoetta ja vapaasti saatavilla olevaa esteetöntä aineistoa kaikissa mahdollisissa tapauksissa?
- Varmistetaanko kokeeseen tarvittavan kirjallisuuden saatavuus eri muodoissa?
- Suunnitellaanko koetyypin päättämisen yhteydessä tarvittavat suoritusvaihtoehdot ja yksilölliset järjestelyt?
- Haetaanko valintakokeiden suunnitteluun aktiivisesti mukaan vammaisia ja eri vähemmistöihin kuuluvia opiskelijoita?
3. Esteetön valintakoetilaisuus
- Onko koetilaisuuteen valittu mahdollisimman esteettömät tilat?
- Onko koetilojen löytäminen tehty mahdollisimman helpoksi opastuksella ja ohjeistuksella?
- Onko koetilaisuuden valvojat ja ohjaajat perehdytetty esteettömään viestintään?
- Onko koetilaisuuden valvojat ja ohjaajat perehdytetty tavallisimpiin apuvälineisiin?
- Onko henkilöstöä ohjeistettu, miten ongelmatilanteissa toimitaan?
- Onko valvojilla yhteystiedot lähimpiin teknisiin asiantuntijoihin mahdollisten koetilanteessa sattuvien ongelmien varalta?
4. Yksilöllisten tarpeiden huomioon ottaminen
- Käytetäänkö ylioppilastutkintolautakunnan hakijalle myöntämiä järjestelyjä valintakoejärjestelyjen perustana?
- Myönnetäänkö yksilölliset järjestelyt yhdenmukaisesti lääkärin tai asiantuntijan lausunnon perusteella?
- Onko korkeakoululla toimielin tai asiantuntija, joka voi antaa järjestelyjä koskevan suosituksen?
- Onko hakijalla tilaisuus keskustella tarvitsemistaan järjestelyistä asiantuntijan tai korkeakoulun esteettömyysasioista vastaavan henkilön kanssa ennen valintakoetta?
5. Opiskelijavalinnan esteettömyyden arviointi ja kehittäminen
- Arvioidaanko yhdenvertaisuuden toteutumista opiskelijavalinnoissa?
- Kerätäänkö kaikilta hakijoilta palautetta kokeen ja järjestelyjen esteettömyydestä?
- Kerätäänkö valintakoejärjestelyihin osallistuneelta henkilöstöltä palautetta?
- Kehitetäänkö opiskelijavalinnan yhdenvertaisuutta yhteistyössä mahdollisimman monien erilaisten ryhmien ja yksilöiden kanssa?
- Ovatko yhdenvertaisuuden toteutumista koskevat arvioinnit ja suunnitelmat julkisia?
- Arvioidaanko opiskelijarekrytoinnin ja valintakoetiedotuksen määrää ja laatua?
- Tarkistetaanko korkeakoulun ohjeet opiskelijavalinnan esteettömyyden toteuttamiseksi vuosittain arvioinnin perusteella?