Liite 3 Korkeakoulujen esteettömyyskuvaukset
Korkeakoulujen esteettömyyskuvaukset sisältävät saavutettavassa muodossa kootusti tietoa opiskeluympäristöjen ja opetuskäytänteiden esteettömyydestä. Tiedon saatavuutta vammaisten opiskelijoiden ja erilaisten oppijoiden kannalta selvitti keväällä 2008 ESOK-hankkeen Esteettömyys korkeakoulujen verkkosivuilla -arviointi http://esok.jyu.fi/julkaisut/arvio/.
1. Verkkoaineistojen esteettömyys ja käytettävyys
Tässä on vain perusvaatimuksia verkkosivun arvioimiseksi. Kattava verkkosivun esteettömyyden arviointi edellyttää usean eri ohjelman, menetelmän ja testaajan käyttämistä. Osa ratkaisuista on kenen tahansa havainnoitavissa, osa edellyttää perehtyneisyyttä verkkoteknologioihin.
Aloitussivun palautemahdollisuus
Vuorovaikutteisuus on keskeinen tavoite verkkopalvelujen kehittämisessä. Vähimmäistoive on, että sivulta löytyy vaivattomasti esteetön yhteys www-sivun ylläpitäjiin.
Hakupalvelu aloitussivulla
Korkeakoulujen sivustot käsittävät jopa satojatuhansia sivuja. Sivustolta tulee löytyä korkeakoulun palvelimelle rajattu hakupalvelu.
Aloitussivun esteettömyys
Korkeakoulun verkkosivujen tulee täyttää verkkoesteettömyyden perusvaatimukset, Web Content Accessibility Guidelines WCAG -suositusten A-tason kriteerit. Mikäli A-tason ohjeita ei noudateta, yhden tai useamman käyttäjäryhmän on mahdotonta saavuttaa dokumentin sisältämä informaatio.
Aloitussivun HTML-merkintäkielen ja CSS-tyylitiedoston oikeellisuus
Merkintäkielen ja tyylitiedoston virheettömyydessä on kysymys teknisen ohjeistuksen mukaisesta koodauksesta. Jotkin virheet voivat estää tai häiritä sivun lukemista apuvälineillä.
Aloitussivun latautumisaika
Verkkosivujen latautumisajan tulisi pysyä kohtuullisena. Yleisenä sääntönä maksimiaika sivun käyttöön saamiseksi on 10 sekuntia.
2. Opiskelun esteettömyyttä koskeva tieto
Onko korkeakoulussa tehty esteettömyysselvitys?
Opiskelupaikkaa valittaessa ja opintojen alussa opiskelijalle on olennaista tieto korkeakoulun ympäristöjen ja käytänteiden esteettömyyden tasosta. Sekä opiskelijoille että korkeakoulun toiminnan kehittäjille on tärkeää myös oikea julkinen tieto esimerkiksi siitä, että rakennuksesta puuttuu hissi. Ei siis saisi kertoa vain mallikelpoisia asioita.
Invalidiliiton ESKEH- projektissa on valmistunut esteettömyyden arviointiin suunniteltu arviointimenetelmä sekä kartoituslomake. Menetelmä ja lomake on kaikkien vapaassa käytössä ja sen käyttöön järjestetään koulutusta. Lisätietoa osoitteesta www.esteeton.fi.
Tieto palveluista keskitetysti
Tiedot opiskelun esteettömyydestä vammaisten opiskelijoiden ja erilaisten oppijoiden kannalta ovat helposti löydettävissä ja esteettömiä käyttää (esimerkiksi tulkkipalvelut, yksilölliset tenttijärjestelyt, esteettömät tilat).
Vastuu palveluista keskitetysti
Korkeakouluun nimetään taho, joka koordinoi vammaisten henkilöiden osallistumiseen liittyvää suunnittelua, kehittämistä ja tiedotusta sekä yksilöllisten palvelujen toteuttamista. Yhteystiedot esitetään esteettömyyskuvauksessa ja muissa asianmukaisissa yhteyksissä.
Sisäiset yhteydet
Opiskelun esteettömyyden kannalta tärkeimmät sisäiset yhteydet (tukihenkilöt, palvelujen tuottajat, asiantuntijat, vertaistuki jne.) tulee esitellä esteettömyyskuvauksessa. Yhteystieto voi olla esimerkiksi www-sivun osoite, sähköpostiosoite tai puhelinnumero.
Ulkoiset yhteydet
Esteettömyyden edistäminen onnistuu yleensä parhaiten eri tahojen yhteistyönä. Keskeiset ulkoiset yhteystahot kuten kuntien ja järjestöjen toimijat esitetään esteettömyyskuvauksessa.
Linkki Opetushallituksen oppaaseen
Esteettömyyskuvauksessa tulee olla linkki Opetushallituksen Esteetön korkeakouluopiskelu -oppaaseen (http://www.oph.fi/koulutusoppaat/Esteeton_opas.pdf tai http://www.oph.fi/koulutusoppaat/Hinderfri_guide.pdf).
Tieto palveluista englanniksi
Tieto opiskelun esteettömyydestä esitetään myös englanniksi opiskelijoille, jotka eivät puhu suomea tai ruotsinkielisissä oppilaitoksissa ruotsia. Esteettömyyskuvauksessa esitellään englannin kielellä perustiedot sekä Suomeen tulevien vaihto-opiskelijoiden mahdollisuudet avustaja-, tulkki- ja kuljetuspalveluihin.
Strateginen linjaus
Esteettömyyskuvauksessa esitetään korkeakoulun vammaispoliittinen, esteettömyys- tai syrjimättömyyslinjaus. Laajemmin esteettömyys on osana yhdenvertaisuussuunnitelmaa tai laatustrategiaa.
Vaihtoehtoiset oppimateriaalit
Esteettömyyskuvauksessa kerrotaan vaihtoehtoisista oppi ja -viestintämateriaaleista. Vaihtoehtoiset materiaalit ovat esimerkiksi teksti-, isoteksti- ja pistekirjoitusmateriaaleja sekä digitaalisia ääni- ja kuva-aineistoja, joilla turvataan tiedonsaanti erilaisille käyttäjille erilaisilla tekniikoilla.
Apuvälineet ja laitelainat
Esteettömyyskuvauksessa on tieto korkeakoulun apuvälineistä ja lainattavista laitteista. Erilaisten teknisten laitteiden ja apuvälineiden lainaus tukee opiskelussa välttämätöntä kommunikointia, tiedonkäsittelyä ja tallentamista. Tavallisia apuvälineitä korkeakouluissa ovat luku-TV ja induktiosilmukka sekä apuvälineohjelmilla varustellut tietokoneet. Yleisiä lainalaitteita ovat esimerkiksi kannettavat tietokoneet, nauhurit, sanelimet ja ryhmäkuuntelulaitteet.
Tietotekninen tuki
Esteettömyyskuvauksessa esitellään korkeakoulun teknisen ylläpidon yhteyshenkilöt, jotka ovat perehtyneet verkkoesteettömyyteen ja tietoteknisiin apuvälineisiin.
Kommunikoinnin tuki
Esteettömyyskuvauksessa on tietoa muun muassa viittomakielen tulkin, kirjoitustulkin ja puhetulkin saatavuudesta, kirjurin käyttömahdollisuudesta luennolla, tentissä.
Ohjaus ja tuutorointi
Esteettömyyskuvauksessa esitellään tarjolla oleva yksilöllinen tai tehostettu ohjaus.
Tentti- ja koejärjestelyt
Esteettömyyskuvauksessa on tieto siitä, miten yksilölliset tarpeet otetaan huomioon tentti- ja koetilanteissa. Tentti- ja koejärjestelyt ovat joustavia, ja vaihtoehtoja on tarjolla tarpeen mukaan, esimerkiksi liikkumisesteetön tila, lisäaika, tietokoneen käyttömahdollisuus, kirjuri, suullinen tenttiminen. Yksilöllisten järjestelyjen tarkoitus on helpottaa itse asiasisällön osaamisen osoittamista.
Fyysiset ympäristöt
Esteettömyyskuvauksessa esitellään fyysisten ympäristöjen liikkumisen, kuulemisen ja näkemisen esteettömyys.
Ylioppilas- ja opiskelijakunnan tuki
Esteettömyyskuvauksessa on tieto ylioppilas- ja opiskelijakunnan yhteyshenkilöstä ja tuesta esteettömälle opiskelulle. Ylioppilas- ja opiskelijakunta huolehtii opiskelijan edunvalvojana omalta osaltaan tilojen ja toimintojen saavutettavuudesta koulutuksessa sekä opiskelijatoiminnassa.
Valintakokeiden esteettömyys
Esteettömyyskuvauksessa kerrotaan valintakokeen esteettömyydestä tai tarjotaan linkki valintakoetietoihin. Valintakokeissa on olennaista arvioida osaamista tai potentiaalia, jota tuloksellinen opiskelu edellyttää. Tiedottaminen, järjestelyt ja kokeet suunnitellaan niin, etteivät ne aseta ketään hakijoista eriarvoiseen asemaan.