Artikkelit
Helmikuu 2011
Lukivaikeuksien kautta voittoon
Otto Myöhänen: "Erityisen mielekäs lisä on vapaasti valittava opintojakso "Opi oppimaan", jossa opitaan tunnistamaan oma oppimistyyli ja harjoitellaan oppimisen taitoja. Kurssi on yleishyödyllinen ja siitä voi olla apua jokaiselle."
Koodinimi CDS
Otto Myöhänen: "CDS:n yksi kehitteillä oleva palvelu nousee käytännöllisyydessään ja tarpeellisuudessaan esille. Opiskelijoiden käyttöön suunnitellaan verkkopohjainen "huoliviesti", joka milloin tahansa tavoittaa ammattikorkeakoulussa nimetyn henkilön, joka osaa huoleen reagoida."
Te vastasitte, me kuuntelimme (osa 2)
Otto Myöhänen: "Yksi vastaaja ilmoitti, että hän sai paljon eväitä viedä esteettömyyttä eteenpäin omassa korkeakoulussaan. Seuraavaksi hän keskustelee koulunsa johdon kanssa liittymisestä ESOK-verkostoon."
Te vastasitte, me kuuntelimme (osa 1)
Otto Myöhänen: "Lisäksi 'ESOK' -terminä on juurtunut esteettömyysasioihin jo sen verran, että yksi vastaaja käytti sitä esteettömyyden synonyymina."
Loppukeskustelu
Otto Myöhänen: "Verkostoon kuuluu tällä hetkellä 26 korkeakoulua. Listalla huomiota herätti Poliisiammattikorkeakoulu."
Yhdessä kuljimme eteenpäin
Otto Myöhänen: "KYKY-hankeen Johanna Kujala ja Laura Heinonen aloittivat esityksensä ohjaamalla seminaarin osallistujille venytysharjoitukset. Pirteällä mielellä jaksaa paremmin."
Tammikuu 2011
Kaikki menevät internettiin
Otto Myöhänen: "Mietin, voisiko tietotekniikan osaamisesta muodostua eräänlainen kansalaistaito. Olisi tietyt perusasiat esteettömyyden kannalta, jotka "jokainen" tietokonetta käyttävä hallitsisi. Puupponen ei innostu ajatuksestani."
Muista lukea myös artikkelin toinen osa.
Liian kaunis mieli
Otto Myöhänen: "Taideteoksen tehtävä ei ole tarjota realismia ja varsinkin elokuvan tarkoitus on viihdyttää, mutta usein katsoja harhautuu uskomaan teoksen esittämän maailman todenmukaisuuteen."
Väldigt bra, kajahtaa Noviasta
Otto Myöhänen: "Itse kiinnostun elektronisesta lukulaitteesta C-pen, joka on skannaava kynä. Kyseessä on erittäin käytännöllinen väline kenelle tahansa tutkimusta tekevälle, joka tarvitsee teoksesta suoria sitaatteja."
Joulukuu 2010
Esteettömyys ajaa lintsaamaan?
Otto Myöhänen: "Oppilaitos pilasi yliopistourani jakamalla luentomateriaalit etukäteen: ajauduin lintsauskierteeseen!"
Muista lukea myös Turun yliopiston henkilökunnan näkemyksiä artikkelin aiheeseen tästä haastattelusta.
Jokamiehen tekstitystä
Otto Myöhänen: "Harrastelijatekstittäjät toimivat harvoin heille annetun luvan kanssa, joten heidän tekemänsä työ on täysin ilmaista. Palkaksi riittää, että he saavat liittää oman nimimerkkinsä tekstityksen osaksi."
Kaikki opiskelijat tarvitsevat tukea - ja halauksia
Otto Myöhänen: "Nyyti on painattanut leikkimielisen HaliCardin, jota voi kuljettaa mukaan vaikka lompakossa pankki-, etu- ja kirjastokorttien seassa. Korttia voi vinguttaa, kun sen haltija kaipaa halausta."
Lukeminen on jokaisen oikeus
Otto Myöhänen: "Korkeakoulujen esteettömyysvaatimuksiin on herätty Suomessa oikeastaan vasta 2000-luvulla. Sen takia onkin yllättävää, että nyt elektronisia ja kohokuvioisia sekä ääni- ja pistekirjoja lukemisesteisille tarjoava Celia on toiminut alallaan jo vuodesta 1890 lähtien."
Lokakuu 2010
"Vammaisjärjestöjen ja yliopistojen esteettömyys- ja saavutettavuuspolitiikka - mihin sillä tällä hetkellä tähdätään?"Kuulohuoltoliiton erityisasiantuntija Sami Virtasen artikkeli vammaisjärjestöjen ja korkeakoulujen esteettömyyspolitiikan
kehityslinjoista. Sami Virtasen artikkeliin
Elokuu 2010
ERITYISJÄRJESTELYISTÄ KOHTI KORKEAKOULUA KAIKILLEPaula Pietilä:Kansallisista eroista huolimatta esteettömän korkeakoulutuksen rakentamisen haasteet ovat yhteisiä.
Paula Pietilän matkaraporttiin
Lokakuu 2009
Matkalla kohti kaikille avointa koulutusta Euroopassa?
Paula Pietilä: "opiskelijavaihdon näkökulma ohjaa tarkastelemaan
myös yliopiston yleistä esteettömyyttä kriittisemmin: Onko yliopisto
esteetön myös ulkomaalaiselle opiskelijalle?" Paula Pietilän artikkeliin.
Oppiva-hankkeessa kartoitusta, koulutusta ja kokeiluja monenlaisten oppijoiden tueksi
Helena Korhonen Mikkelin ammattikorkeakoulu: "hankkeessa on kokeiltu erilaisia oppimisen apuvälineitä, mm. skannaavaa sanakirjakynää opinnäytetöiden tiedonhankinnan yhteydessä ja nettisivuja PDF-tulosteiksi helposti muuttavia ohjelmia. Samoin keväällä 2010 aloitetaan uutena tukimuotona kirjoittamispaja, jonne opiskelijat voivat tulla kirjallisine tehtävänantoineen ja saada tiedonhankinnan ja kirjoittamisen ohjausta suomen kielen opettajalta ja informaatikolta." Helena Korhosen artikkeliin.
Syyskuu 2009
Diak itä tukee ja edistää työyhteisöjen monimuotoisuutta ja työmarkkinoiden esteettömyyttä
Pirkko Pätynen ja Sirpa Ylönen: "Esteettömyys tukee myös yhteiskuntavastuullisen työllistämisen toteutumista, jota työyhteisöt voivat käyttää markkinointivalttinaan. Kun kilpailu työvoimasta kiristyy, kilpailussa menestyvät ne työnantajat, joilla on hyvän työpaikan maine."
Pätysen ja Ylösen artikkeliin.
Kesäkuu 2008
Esteettömyys työmarkkinoiden tulevaisuuden haasteena
Minna Poikolainen: "Työhön haluavia kehitysvammaisia on maassamme noin 3000 ja näistä
työllistyneitä on vain 300 henkilöä. Todellisuus ei kohtaa ajatusta
siitä, että jokaisella kansalaisella olisi oikeus työntekoon.
Kehitysvammajärjestöjen tekemän kyselyn mukaan kyselyyn vastanneet
arvostivat työnteossa palkan lisäksi työn tarjoamaa mielekästä
tekemistä, uusien asioiden oppimista sekä työkavereita. Myös muille
vammaryhmille ja vajaakuntoisille henkilöille työnteko voisi olla yksi
kuntoutumisen ja yhteiskunnassa toimimisen keino."
Minna Poikolaisen artikkeliin
Esteettömästi työelämään
Teija Vartiainen: "Haastattelemani kaupanalan ammattilaiset näkivät siis tärkeimmäksi
seikaksi sen, että ”ihminen osaa työnsä”. Heille oleellista näyttäisi
siis olevan se, että työt tulevat hoidetuiksi hyvin, ei se, millaisilla
ominaisuuksille varustettu ihminen ne tekee. Kehitysvammaisuutta
itsessään ei nähty esteenä työllistymiselle. Mahdolliset esteet
liittyivät siihen löytyykö kehitysvammaiselle henkilölle sellaisia
työtehtäviä joista hän pystyy suoriutumaan itseään ja työyhteisöä
tyydyttävällä tavalla.".
Teija Vartiaisen artikkeliin
Tammikuu 2008
Aikuisten oppimisvaikeudet - poissa silmistä, poissa mielestä?
Johanna Korkeamäki: "Suomalaisessa yhteiskunnassa on kiinnitetty yllättävän vähän huomiota aikuisten oppimisvaikeuksiin, vaikka 5–10 prosenttia väestöstä elää niiden kanssa koko ikänsä." Johanna Korkeamäen artikkeliin
Marraskuu 2007
Ihmisenkokoista esteettömyysteknologiaa
Esko Kähkönen: "Suurten ikäihmisten joukon selviytymiseen tarvitaan entistä enemmän teknisiä ja tietoteknisiä apuvälineitä. Rahaa on liikkeellä silloin, kun alan teollisuus lähtee liikkeelle. Kokonaisuudessaan it-alan jättien toiminta esteettömyysalueella näyttää vielä varovaiselta." Esko Kähkösen artikkeliin
Toukokuu 2007
Viittomakielen tulkkipalvelut siirtymässä kunnilta valtioille – muuttuvatko opiskelumahdollisuudet?
Marika Rönnberg: "Mahdollinen muutos toisi eri kunnissa asuville tasa-arvoa. Nyt palvelujen saaminen riippuu siitä, missä kunnassa asuu ja millainen on kunnan taloudellinen tilanne." Marika Rönnbergin artikkeliin
Tammikuu 2007
Saavutettavaa verkko-opetusta käytännön toimenpiteillä
Anneli Salomaa: "Kun luodaan selkeät pelisäännöt verkko-opetuksen saavutettavuudelle ja noudatetaan niitä, edistetään opiskelumahdollisuuksien yhdenvertaisuutta." Anneli Salomaan artikkeliin
Syyskuu 2006
Esteettömyysperiaatteen kehitys ja YK
Timo Saloviita: "Esteettömyyden käsite (design for all, universal design) on viime vuosina yleistynyt vammaispoliittisessa keskustelussa. On kiinnostavaa havaita, että Yhdistyneillä Kansakunnilla ja sen alajärjestöillä on ollut koko järjestön olemassaolon ajan merkittävä vaikutus vammaisuutta koskevaan keskusteluun ja vammaisuuden tulkintoihin." Timo Saloviidan artikkeliin
Kesäkuu 2006
Kesänovelli: Hautajaiset
Jari Klemetti: "Voidaan kai ajatella että ihmiset pitivät tanssittajasta, koska hän osasi joitain temppuja. Osasi hauskuttaa liikkeillään saaden muut elehtimään." Jari Klemetin novelliin
Toukokuu 2006
Yhdenvertaisuus puntarissa - opiskelijan puheenvuoro
Jouni Vornanen: Yhdenvertaisuutta korkeakouluissa ei ole aikaisemmin tutkittu kovinkaan kattavasti, joten tradenomi Kati Tuovinen päätti tarttua härkää sarvista. Onhan Suomikin sitoutunut moniin yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa edistäviin kansainvälisiin sopimuksiin. Jouni Vornasen artikkeliin
Huhtikuu 2006
Kolhuja nupissa
Liisa Lavi-Eskelinen: "Markkinatalous siis määrittelee ihmisten ominaisuudet ja heidän tarpeensa, vaikka tilanteen pitäisi olla päinvastainen.."Liisa Lavi-Eskelisen artikkeliin
Maaliskuu 2006
Aivan arkisia asioita
Hannu Puupponen: "Opetusalalla kaikilla henkilöstön jäsenillä on valtaa, jota heidän tulisi käyttää opiskelijan osallistumisen ja oppimisen hyväksi. Arjen käytäntöihin sisältyy kuitenkin eri osanottajia eriarvoistavia asenteita ja toimintatapoja, joita ei virkamies tai -nainen työssään usein itse tiedosta." Hannu Puupposen artikkeliin
Helmikuu 2006
Oikeudellinen katsaus vammaisten opiskelijoiden asemaan korkeakouluissa
Jukka Kumpuvuori: "Aiemmin vammaisuus määriteltiin puhtaan lääketieteellisesti, kun nykyään pyrkimys on määritellä vammaisuus yksilön ja ympäristön välisen suhteen avulla. Tämä tarkoittaa, että ympäristön tulee sopeutua yksilöiden erilaisiin ominaisuuksiin ja tarpeisiin." Jukka Kumpuvuoren artikkeliin