Projektet ESOK - Allomfattande högre utbildning
Jämlika studiemöjligheter för alla
Det centrala syftet med projektet är att röja fysiska, psykiska och sociala hinder för studier och inlärning inom den högre utbildningen, så att var och en jämbördigt kan studera tillsammans med andra oberoende av sina personliga egenskaper.
Projektet stöder tillgänglighetsarbetet i alla högskolor genom att aktivera samarbete och nätverksbildning, samt genom att organisera utbildning och utarbeta riktlinjer och rekommendationer. Samtidigt sprids kunskap om god praxis. I projektorganisationen ingår 10 pilothögskolor och 20 olika organisationer.
ESOK-projektet startade hösten 2005 som underlag ligger undervisningsministeriets utredning Esteetön opiskelu yliopistoissa (2005), ”Tillgängliga studier vid universitet”. Projektet får finansiering från undervisningsministeriet under åren 2007-2009. Enligt åtgärdsrekommendationer från undervisningsministeriet röjer ESOK studiehinder för alla som är verksamma vid yrkeshögskolor och universitet. Särskilt gäller dock detta studenter med något funktionshinder och personer med ett annorlunda inlärningssätt. Andra grupper som speciellt berörs är inlärare i hög ålder eller som tillhör någon språk- eller kulturminoritet.
År 2009 i ESOK-projektet
Arbetsgrupper: Högskolornas Tillgängligt studerandeurval -rekommendationer bearbetas enligt erhållna utlåtanden. Rekommendationen publiceras i april 2009. Högskolornas jämlikhetsplaner och -anvisningar kartläggs. En guide för uppgörande av jämlikhetsplaner vid högskolor publiceras våren 2009.
Instruktionsmaterial:
De tre första handböckerna med grundläggande instruktioner om hur
mångfalden av studerande ska uppmärksammas i högskolorna publiceras i
februari 2009.
Skolning: Enligt ESOK-projektets målsättningar samt de önskemål som kommit från högskolorna ordnas skolning som ett samarbete mellan olika aktörer. ESOK-projektets riksomfattande seminarium ordnas 6-7.5.2009 i Helsingfors. Utöver de finska sakkunniga har seminariet även föreläsare från England och de nordiska länderna. Ett avslutande seminarium för ESOK-projektet ordnas 1.12.2009.
Samarbetsnätverk: Syftet är att hjälpa de kontaktpersoner som sköter jämställdhet och tillgänglighet i högskolorna att bygga upp fungerande nätverk. Internationellt samarbete och skapande av ett nätverk mellan nordiska högskolor främjas.
Tillgänglighet på högskolornas nätsidor 2009:
Den tekniska tillgängligheten av högskolornas nätsidor testas och
innehållet som beskriver studiernas tillgänglighet kartläggs under
våren 2009.
HEAG: Tillgänglighetsguiden för
europeiska högskolor ”Higher Education Accessibility Guide” (HEAG)
förnyas och sakinnehållet uppdateras. Hannu Puupponen från
ESOK-projektet representerar Finland i arbetsgruppen.
Koordinatorer
Hannu Puupponen
Jyväskylä universitet
Tel. + 358 14 260 3734
hannu.puupponen@adm.jyu.fi
Merja Ylönen
Diaconia yrkeshögskola
Tel. + 358 500 523 702
merja.ylonen@diak.fi