ESOK-uutiskirje 5/2007
<ul>
<li>1. Ajankohtaista</li>
<ul>
<li>Unelmien apuväline -näyttely</li>
<li>Moninaisuuspäivien antia</li>
<li>Esteettömyysaiheisia blogeja</li>
<li>Tulevia tapahtumia</li></ul>
<li>2. ESOK-hankkeessa tapahtuu</li>
<li>3. Artikkeli: Viittomakielen tulkkipalvelut siirtymässä kunnilta valtioille – muuttuvatko opiskelumahdollisuudet?</li>
<li>4. Raportti: Inclusive education -koulutusohjelmasta työllistytään hyvin Saksassa</li>
<li>5. Mukaan ESOK-hankkeeseen?</li>
</ul>
<p></p>
<h3>1. Ajankohtaista</h3>
<ul>
<li><a href="http://www.eucreafinland.org/ua/">Unelmien apuväline</a> -kilpailun parhaimmisto esillä Helsingissä 3.6. asti. </li>
<li><a href="http://www.seis.fi/suomi/moninaisuuspaiva/">Moninaisuuspäivillä</a> pohdittiin työelämän monimuotoisuutta ja yhdenvertaisuutta.</li>
<li>Käy katsomassa mielenkiintoisia esteettömyysaiheisia <a href="http://esok.jyu.fi/koetut/blogit/">blogeja</a>.</li>
<li>Tulevia tapahtumia:</li><ul>
<li>Kynnys ry:n <a href="http://www.kynnys.fi/content/view/198/185/">Kesäakatemia</a> 5.-7.6.2007 Espoo
</li>
<li><a href="http://www.eusuhm2007.org/">EUSUHM - Haasteesta mahdollisuudeksi kongressi</a> 6.-9.6.2007 Tampere
</li>
<li><a href="http://dfasuomi.stakes.fi/">DfA-vuosiseminaari</a> 19.6.2007 Helsinki</li></ul>
</ul>
<h3>2. ESOK-hankkeessa tapahtuu</h3>
<ul>
<li><a href="http://esok.jyu.fi/esittely/tyoryhmat/ryhma1/">Työryhmä 1:</a> Opiskelijavalintoja koskevien suositusten laatiminen priorisoitu. Keskusteltu mm. suositusten muodosta, rakenteesta ja sisällöstä.</li>
<li><a href="http://esok.jyu.fi/esittely/tyoryhmat/ryhma2/">Työryhmä 2:</a> Keskusteltu SEIS-hankkeen kanssa toimintatavoista.</li>
<li><a href="http://esok.jyu.fi/esittely/tyoryhmat/ryhma3/">Työryhmä 3:</a> Syksyn RoadShown avaus Jyväskylässä, työryhmä aloittanut toimintansa. RoadShown muista paikkakunnista ja ajankohdista keskustellaan.</li>
</ul>
<h3>3. Artikkeli</h3>
<h4>Viittomakielen tulkkipalvelut siirtymässä kunnilta valtioille – muuttuvatko opiskelumahdollisuudet?<br>
Marika Rönnberg, Kuurojen Liitto</h4> <p>"Mahdollinen muutos toisi eri kunnissa asuville tasa-arvoa. Nyt palvelujen saaminen riippuu siitä, missä kunnassa asuu ja millainen on kunnan taloudellinen tilanne." <a href="http://esok.jyu.fi/artikkelit/ronnberg/">Artikkeliin</a></p>
<h3>3. Raportti </h3>
<h4>Inclusive Education koulutusohjelmasta työllistytään hyvin Saksassa<br>Merja Ylönen, ESOK-hanke</h4><p> "Inclusive education koulutusohjelman tavoitteena on kouluttaa asiantuntijoita, jotka voivat ohjata ja tukea erilaisia organisaatioita ja järjestöjä yhdenvertaisuuden edistämisessä ja osallisuuden vahvistamisessa." <a href="http://esok.jyu.fi/artikkelit/raportit/darmstadt"> Matkaraporttiin</a></p>
<h3>5. Mukaan ESOK-hankkeeseen?</h3>
<p>Ota yhteyttä, jos haluat muidenkin tietävän opiskelun esteettömyyteen
liittyvästä oman yhteisösi kehittämishankkeesta, esteettömyyden
kehittämisen hyvistä käytännöistä tai kovista kokemuksista,
koulutuksesta, nosteesta tai esteestä! Myös ehdotukset artikkelin kirjoittajiksi tai haastateltaviksi ovat tervetulleita. ESOK-hankkeen koordinaattorit odottavat viestiäsi: <br>Hannu Puupponen, hannu.puupponen@adm.jyu.fi <br>
Merja Ylönen, merja.ylonen@diak.fi </p>
<br><p>Seuraava uutiskirje ilmestyy 27. kesäkuuta.</p>