ESOK-hanke 2006-2011

Esok-Uutiskirje 2/2006

Haastattelut

Monta rautaa tulessa osallistumisen ja kuulemisen puolesta
Sami Virtanen Kuulonhuoltoliitto:

"Moni kuvittelee vieläkin, että esteettömyys liittyy pelkästään fyysiseen ympäristöön. Vaikka fyysinen ympäristö onkin tärkeä asia, pitäisi ihmisten tietoa lisätä siitä, missä muissa ympäristöissä esteisiin törmää..." Sami Virtasen haastatteluun

Artikkelit

Oikeudellinen katsaus vammaisten opiskelijoiden asemaan korkeakouluissa
Jukka Kumpuvuori:

"Aiemmin vammaisuus määriteltiin puhtaan lääketieteellisesti, kun nykyään pyrkimys on määritellä vammaisuus yksilön ja ympäristön välisen suhteen avulla. Tämä tarkoittaa, että ympäristön tulee sopeutua yksilöiden erilaisiin ominaisuuksiin ja tarpeisiin." Jukka Kumpuvuoren artikkeliin

Viikon noste ja este

Korkea-asteen opiskelijoista 5-10 %:lla on oppimisvaikeuksia. Opiskelu- ja opetusjärjestelyihin voidaan kuitenkin vaikuttaa. Airi Valkama Erilaisten oppijoiden liitto kuvailee viikon noste ja este -palstalla tiivistetysti, mitä voidaan kehittää.

Ajankohtaista

Näkymätön muuri esteenä erilaiselle? SAMOK selvitti tasa-arvon ja esteettömyyden toteutumista ammattikorkeakouluissa opiskelijoiden näkökulmasta. Tutustu selvitykseen http://esok.jyu.fi/linkit/aineistot/samokta.pdf

Mukaan ESOK-hankkeeseen?

Ota yhteyttä, jos haluat muidenkin tietävän opiskelun esteettömyyteen liittyvästä oman yhteisösi kehittämishankkeesta, hyvistä esteettömyyden kehittämisen hyvistä käytännöistä tai kovista kokemuksista, koulutuksesta, nosteesta tai esteestä! Myös ehdotuksen artikkelin kirjoittajiksi tai haastateltaviksi ovat tervetulleita.

Tilaa uutiskirje

Uutiskirje ilmestyy vuonna 2006 kahdeksan kertaa. Tilaamalla uutiskirjeen saat tiiviin informaation hankkeen toiminnasta ja tiedät, mitä portaalissa on tarjolla. http://esok.jyu.fi/uutiskirje/

ESOK-hankkeen esittely

Tavoitteena yhdenvertaiset opiskelumahdollisuudet jokaiselle

Hankkeen keskeinen tavoite on korkea-asteen opetuksen ja opiskelun fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen esteettömyyden kehittäminen siten, että jokainen voi ominaisuuksistaan riippumatta opiskella yhdenvertaisesti muiden kanssa. Hanketta rahoittaa opetusministeriö, koordinaattoreina toimivat Jyväskylän yliopisto ja Diakonia-ammattikorkeakoulu.

Keinoina yhteistyö ja tiedon levittäminen

Opetusministeriön selvityksen, Esteetön opiskelu yliopistoissa (2005), toimenpidesuositusten perusteella hankkeessa:

  • tarjotaan yliopistoille ja ammattikorkeakouluille esteettömyyden kehittämistyön tueksi tietoa, malleja ja apuvälineitä,
  • perustetaan opetusministeriön, korkeakoulujen, järjestöjen ja muiden keskeisten tahojen vuoropuhelun turvaamiseksi yhteinen esteettömyyden kehittämistoimikunta ja
  • toteutetaan kattavia esteettömyyskartoituksia ja -suunnitelmia varten eri yliopistojen pilottihanke.

Esok-hankkeen taustat

Lisätietoja Esok-hankkeesta http://esok.jyu.fi/