ESOK-hanke 2006-2011

Missä ovat asiakkaat välityömarkkinoilla?

ASKEL - askelia kohti työelämää hankekumppaneilla on ilo kutsua Teidät keskustelu- ja oppimisfoorumiin, jonka teemana on: "Missä ovat asiakkaat välityömarkkinoilla?"

Aika: 1.9.2009 klo 9.30 - 16.00

Paikka: Iiris -näkövammaisten toiminta- ja palvelukeskus, Marjaniementie 74 (Itäkeskus), 00930 Helsinki

Kohderyhmä: Kaikki, jotka ovat kiinnostuneita asiakaslähtöisyydestä ja pitkäaikaistyöttömien, vammaisten ja osatyökykyisten työllistymisen palvelujärjestelmästä Foorumiin osallistuminen on maksutonta ja siihen sisältyy myös aamu- ja iltapäiväkahvit.

ASKEL -hanke on Euroopan sosiaalirahaston rahoittama hanke, jossa tavoitteena on mm.:

  • kehittää kuntien työllisyyttä edistäviä palveluita asiakaslähtöisemmiksi
  • tutkia ja mallintaa vaikeasti työllistyvien työhön kuntoutumista analysoimalla kriittisiä siirtymävaiheita
  • kerätä ja levittää hyviä käytäntöjä kuntouttavan sosiaalityön menetelmistä
  • selvittää vammaisten ja osatyökykyisten mahdollisuuksia päästä osaksi palveluita, jotka ohjaavat avoimille työmarkkinoille

Foorumin keskeinen teema on asiakasnäkökulma ja iltapäivän paneelikeskustelussa pohditaan mm. miten saada asiakkaan ääni kuuluviin.

Ohjelma

9.30 Ilmoittautuminen ja kahvi

10.00 Tervetuloa

10.15 Välityömarkkinoiden paikat, Pauliina Lampinen, VATES-säätiö

10.45 Kuntouttava työtoiminta asiakkaan näkökulmasta Leena Luhtasela, Helsingin kaupunki, sosiaalivirasto

11.30 Lounas

12.30 Työryhmät: Kokemuksia ja käytäntöjä työllistämistoiminnassa Työryhmät valmistelevat muutaman kysymyksen iltapäivän panelisteille


1. Sosiaalityö ja työllistäminen, pj. Eveliina Pöyhönen, THL

  • Mitä on sosiaalityö työvoiman palvelukeskuksessa? Aira Ikonen, Espoon työvoiman palvelukeskus
  • Asiakkaiden mutkikkaat polut Anne Kuvaja, Helsingin sosiaalivirasto


2. Asiakkaan asemaan asettuminen työryhmän vetäjä ja kouluttaja Kaija Tuuri Diak, Helsinki
Työryhmässä tutustutaan nk. alttiiksi asettumisen menetelmään, joka auttaa työntekijöitä asettumaan asiakkaan asemaan palveluissa.


3) Asiakkaan ääni kuuluviin pj. Pauliina Lampinen, VATES-säätiö

  • Miten saada mielenterveyskuntoutujan ääni kuuluviin? Jyrki Rinta-Jouppi ja Jarkko Rantanen, Mielenterveyden keskusliitto
  • Asiakasraati –hyvä käytäntö Helsingistä, Ilkka Oksman, Helsingin kaupunki, sosiaalivirasto

14.00 Kahvi

14.15 Löytyykö asiakkaille paikka välityömarkkinoilta?
Paneelikeskustelu: työryhmien tuloksia kommentoimassa mm. Marja Dahl, Espoon kaupunki; Pirkko Mahlamaki, valtakunnallinen vammaisfoorumi; Mika Vuorela, Mielenterveyden keskusliitto; Tiina Huusko, Kela

15.45 Asiakaslähtöisyys työllistämispalveluissa?

16.00 Foorumin päätös

Foorumia koskevat tiedustelut: pauliina.lampinen(at)vates.fi tai christina.manderbacka(at)thl.fi

Sitovat ilmoittautumiset pyydämme ystävällisesti viimeistään 18.8.2009 mennessä. Ilmoittautumisen yhteydessä pyydämme teitä ilmoittamaan seuraavat tiedot: osallistujan nimi, ammattinimike, taustataho, mihin työryhmään osallistuu, sekä mahdollinen erityisruokavalio.

christina.manderbacka(at)thl.fi, puh 020 610 7090 tai ritva.pihamaa(at)thl.fi, puh. 020 610 7097

Lämpimästi Tervetuloa!

Hankkeen yhteistyökumppanit: THL, VATES-säätiö, Diakonia-ammattikorkeakoulu sekä Espoon, Vantaan ja Helsingin kaupungit