Raportit ja kuvaukset
Joulukuu 2010
Korkeakouluharjoittelijan kurotus
Otto Myöhänen: ESOK-harjoittelijan esittely.
Nordic Network for Disability Coordinators-verkosto koolla Oslossa
Paula Pietilä ja Merja Ylönen: Kuulumisia NNDC:n kokouksesta 22.-23.11.2010Maaliskuu 2009
Bridging the Gap
Hannu Puupponen, Merja Ylönen: Pohjoismaisten korkeakoulujen vammaisvastaavien yhteistyöverkosto (NNDC) esittäytyi Tukholmassa ”Bridging the Gap” konferenssissa 4.-6.3.2009. Konferenssin sisältö oli monipuolinen ja esitykset korkeatasoisia. Eri puheenvuoroissa käsiteltiin oppimisvaikeuksia useasta näkökulmasta ja kokemuksia riitti vaihdettavaksi yhteisissä keskusteluissa. Verkostoyhteistyön mahdollisuudet saivat varmastikin useimpien mielessä vahvistuksen. Bridging the Gap.
Helmikuu 2009
Lukemisesteisten korkeakouluopiskelijoiden kirjastopalvelut
Minna Koskinen: Celia Näkövammaisten kirjaston ja Helsingin Yliopiston opiskelijakirjaston järjestämässä Lukemisesteisten korkeakouluopiskelijoiden kirjastopalvelut -seminarissa esiteltiin käytäntöjä Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Maiden välisessä vertailussa Ruotsi on kärkisijalla, Suomessa kehitystyö on alkamassa. Celian Seminaarin raporttiin.
Marraskuu 2008
Esteettömyystyön ratkaisuja ja mahdollisuuksia
Minna Koskinen: "Ammattikorkeakoulun kehitysjohtaja Johanna Heikkilä totesi, että
korkeakoulujen esteettömyystyö on edennyt viime vuosina huimasti.
Jyväskylän ammattikorkeakoulussa on hankkeen aikana tunnistettu
kehittämismahdollisuuksia, luotu niihin ratkaisumalleja sekä tuotu ne
konkretiaksi käytäntöön. Hyvänä esimerkkinä tästä on Jamkin
henkilökunnalle ja opiskelijoille suunnattu päihde- ja
mielenterveysongelmien ohjeistus. Esteettömyystyön ratkaisuja ja mahdollisuuksia -raporttiin.
Maaliskuu 2008
Esteettömyys ammattikorkeakoulukentällä – kuinka sen mahdollistamme?
Merja Ylönen: "esteettömyyden edistämisen tulee sisältyä korkeakoulujen strategioihin ja siirtyä sieltä toimintasuunnitelmiin sekä konkretisoitua ohjaus- ja oppimisympäristöissä. Esteettömyys ammattikorkeakoulukentällä -raporttiin
Tammikuu 2008
ADysTrain-projektin kokoamassa työpajassa pohdittiin erilaisen oppijuuden tukemista
Merja Ylönen: "Työpajassa keskusteltiin lukivaikeuden ilmenemismuodoista ja opiskelua tukevista käytännöistä sekä arvioitiin ADysTrain-projektissa tuotettavia opasmateriaaleja. Materiaaleja suunnataan kouluttajille, luennoitsijoille, yritysten esimiehille sekä työntekijöille. " ADysTrain -työpajan raporttiin
Esteettömyysteema esillä Next Step -messuilla Lahdessa
Minna Koskinen: "Valtakunnallisilla Next Step -koulutus- ja työpaikkamessuilla otettiin esteettömyysteema esille omalla Special Step -osastollaan. Mukana olivat Erilaisten oppijoiden liitto, Näkövammaisten keskusliitto, Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus, ESOK-hanke sekä Sakki Ry." Next Step -messujen raporttiin
Marraskuu 2007
POLULLA-projektin loppuseminaari antoi eväitä ammattikorkeakoulujen ohjaus- ja tukipalvelujen järjestämiseen
Merja Ylönen: "Ohjaus- ja tukipalvelujen järjestämisessä keskeistä moniammatillinen opiskelijahuoltotoiminta, varhainen tuen tarpeen havaitseminen sekä sopivan tuen tarjoaminen." POLULLA-projektin raporttiin
Syyskuu 2007
Esteettömyyden teemapäivä herätti kysymyksiä ja avasi uusia näkökulmia
Merja Ylönen: "Kyse on koulutuksen ja opetuksen kokonaistoteutuksesta, jolloin opiskelijalla on yksilöllisiä, vaihtoehtoisia ja joustavia mahdollisuuksia saada tietoa opiskelusta, hakeutua opiskelijaksi sekä edetä opinnoissaan. Esteettömyys on kaikkien "juttu" - se edistää myös henkilöstön osallisuutta ja toimintamahdollisuuksia." Esteettömyyden teemapäivän raporttiin
Toukokuu 2007
Inclusive Education -koulutusohjelmasta työllistytään hyvin Saksassa
Merja Ylönen: "Inclusive education koulutusohjelman tavoitteena on kouluttaa asiantuntijoita, jotka voivat ohjata ja tukea erilaisia organisaatioita ja järjestöjä yhdenvertaisuuden edistämisessä ja osallisuuden vahvistamisessa." Merja Ylösen matkaraporttiin
Huhtikuu 2007
Lukivaikeus ja opiskelu Iso-Britanniassa
Hannu Puupposen matkaraportti Iso-Britanniasta, jossa opiskelun esteiden poistamiseksi on toteutettu 1990-luvulta lähtien useita toimintaohjelmia ja lukuisia hankkeita. Hannu Puupposen matkaraporttiin