ESOK-hanke 2006-2011

Design for All –tulevaisuusfoorumi innoitti keskusteluun

Ti 21.10. Stakes, Helsinki
Yleisöä

Kuinka rakennetaan kestävää tulevaisuutta, yhteisöllisyyttä ja osallisuutta ja entä millainen on kestävä yritys ja sen yritysmielikuva? Tässä kysymyksiä, joihin liittyvät alustuspuheenvuorot virittivät aktiivisen keskustelun saavutettavasta tulevaisuudesta.

Foorumin alustajina toimivat rehtori Helena Hyvönen Taideteolliselta korkeakoululta,
tutkimusjohtaja Aleksi Neuvonen Demos Helsingistä sekä toimitusjohtaja Annamari
Lammassaari Brand Balance Oy:stä. Tulevaisuusfoorumin päätöspuheenvuoron piti Suomen
pankin puheenjohtaja Erkki Liikanen.

Helena Hyvönen totesi puheenvuorossaan, kuinka tärkeää on kirjata asiat organisaation strategioihin ja toimintasuunnitelmiin.
– Jos et itse koe jotakin asiaa, niin ne täytyy olla kirjoitettuna ettei niitä unohdeta! Jos saadaan rakennettua korkeakoulu kaikille, mielestäni tämä menee paremmin perille koko yhteiskuntaan.
Taideteollisella korkeakoululla on käynnistymässä kansainvälinen Creative Sustainability –maisteriohjelma. Samalla tarkastellaan myös muuta toimintaa tästä näkökulmasta katsoen.

”Tulevaisuus on saavutettava”

Puhujat Hyvönen, Neuvonen, Lammassaari


Aleksi Neuvonen totesi, kuinka ”keskivertoa ei ole - non-standardius on jatkossa lähtökohta, sillä olemme kaikki ainutkertaisia toimijoita”.  Tulevaisuudessa tulee yhä vahvemmin luoda ”uusi käsikirjoitus palvelusta ja asiasta”, jolloin palvelut ovat sekä tuottajien että käyttäjien yhteisiä tuotoksia, eivätkä tuottajien kehittämiä ja tarjoamia. Neuvonen peräänkuulutti rohkeutta ja kokeilut hyväksyvää asennetta kehittämisprosesseihin. Hän toivoi, että "omista ratkaisuista uskallettaisiin keskustella. Voitaisiin pitää poikkeavia ratkaisuja toimivina ja tavallisina käytänteinä.” Uudenlainen asiantuntijuus on sitä, että pystytään tekemään asioita yhdessä erilaisten käyttäjien kanssa.

Annamari Lammassaari painotti, kuinka ”kestävä yritys on avoin ja saavutettava”. Hänen mielestään tulevaisuuden yrityksen yksi ydinstrategioista on Design for All –strategia, joka on tuotava mukaan laatujärjestelmään
- ”DfA on terveellinen näkökulman muutos”. Organisaatioissa on tärkeää pohtia, millaisen palvelukokemuksen asiakas saa. Sillä tulevaisuuden yritys palvelee. On mietittävä miltä asiakkaasta tuntuu ja millaisen tuntemuksen palvelu herättää. Lammassaari rohkaisee organisaatioita pitkäkestoisemman ja kestävämmän mission rakentamiseen vision sijaan.

Keskusteluissa pidettiin tärkeänä esiin tullutta näkemystä, että ”asiantuntijuus on sitä, että näet miten asioita tehdään yhdessä”. Pohdittiin myös sitä, jos maailma menee kohti yksilöllisyyttä ja non-standardia ja toisaalla standardeja juuri rakennetaan – ovatko nämä yhteensovitettavissa? Neuvonen totesi, että standardit tullaan näkemään uudella ja luovalla, erilaisella tavalla: ”standardi on avoin ja kehittyvä -  tämä on tie eteenpäin”.

Järjestökentältä muistutettiin, kuinka järjestöissä on paljon asiantuntemusta ja kokemusta DfA:han liittyvistä asioista. On tärkeää saada järjestöt mukaan tiedon levittämiseen ja materiaalien tuottamiseen - ”käyttäjien edustajien tulisi olla myös konsultoimassa ja saamassa asiantuntemuksestaan korvaus”.

Foorumissa esitettiin myös kysymys, kuinka hyväksi ja tärkeäksi koettu DfA viedään käytäntöön. Monelta suunnalta todettiin DfA:n olevan ”kärsivällisyyslaji”, jossa inhimilliset tekijät vaikuttavat asioiden edistymiseen. Myös negatiiviset asenteet ja ennakkoluulot ovat hidastamassa DfA-ajattelun etenemistä työelämässä ja koko yhteiskunnassa. Esitettiinkin kysymys, ”kenelle esteettömyys ja saavutettavuus on haitallista?”.

Lisätietoa ja alustuspuheenvuorojen aineistot

Teksti Merja Ylönen, kuvat Ossi Korhonen