Ammattikorkeakouluopiskelijoiden psykososiaalinen hyvinvointi
Ammattikorkeakoulujen tavoitteena 2000-luvulla on lisätä ulkomaalaisten opiskelijoiden määrää. Ulkomaalaisopiskelijoita houkutellaan Suomeen työelämäyhteyksiä edistävillä opinnoilla ja loppututkinnolla sekä pääsyllä työmarkkinoille. Opiskelijayhteisöön, yhteiskuntaan ja työelämään integroituminen on osoittautunut merkittäväksi tasa-arvohaasteeksi ulkomaalaisopiskelijoiden kulttuuritaustasta riippumatta.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ulkomaalais- ja suomalaisopiskelijoiden opintovalinnan osuvuutta, opintosuunnittelua, psykososiaalisen tuen tarvetta sekä itsetuntoa ja integraatiota koskevia eroja.
Kyselytutkimus toteutettiin v. 2007 Arcada ammattikorkeakoulussa. Yhteensä 286 opiskelijaa vastasi kyselyyn, joka oli 59 % kaikista uusista, sisään kirjoitetuista opiskelijoista.
Tutkimus osoitti että kulttuuri- ja kielivaikeuksista huolimatta ulkomaalaisopiskelijat etenevät alkuopinnoissaan samassa tahdissa kuin suomalaisopiskelijat. Kuitenkin ulkomaalaisopiskelijoiden epävarma opintovalinta yhdessä integraatiovaikeuksien kanssa lisäävät opintojen pitkittymisen tai keskeyttämisen todennäköisyyttä. Ulkomaalaisopiskelijoiden hidas integraatio alentaa heidän itsetuntoaan ja heikentää heidän tulevaisuuden uskoaan, joka ilmenee merkittävänä psykososiaalisen tuen tarpeena.
Lisää tietoa tutkimuksesta antavat:
Iselin Krogerus-Therman, TtL, FM, vararehtori Arcada – Nylands svenska yrkeshögskola
etunimi.sukunimi@arcada.fi
Marianne Mustajoki, THM, tohtoriopiskelija, toimistopäällikkö, Espoon sosiaali- ja terveystoimi
etunimi.sukunimi@espoo.fi