Tavoitteena tuetun opiskelun malli
Suvimäen Klubitalossa olivat keskustelemassa Ulla Lehtinen (Klubitalon johtaja), Ritva Partanen (Tuetun opiskelun projektipäällikkö ja opiskelun ohjaaja) sekä Klubitalon jäsenet Harri, Saana ja Vesa.
Ulla Lehtinen kertoo, että Klubitalo on jäsenten ja henkilökunnan
yhteisö, joka tarjoaa mielenterveyskuntoutujille mahdollisuuksia
sosiaalisiin suhteisiin ja mielekkääseen toimintaan sekä tukea työllistymiseen, urasuunnittelun ja
kouluttautumiseen.
-On tärkeää, että on ihmisiä ja tahoja, jotka ovat kiinnostuneet siitä,
miten sinulla menee. Joku kysyy ja haluaa oikeasti kuulla vastauksenkin.
Ritva Partanen pitää Klubitaloissa saatuja kokemuksia tuetun
työllistymisen mallista hyvänä lähtökohtana kehittää yhteistyössä
paikallisten oppilaitosten kanssa tuetun opiskelun mallia.
-Jäsenille 2005 tehty kysely toi esiin niin halun opiskella kuin
opintoihin liittyvät unelmat ja haaveetkin. Jäsenten lisäksi hanke on
otettu innostunein mielin vastaan sekä oppilaitoksissa että muissa Klubitaloissa.
Lehtisen mukaan nuoret mielenterveyskuntoutujat ovat äskettäisen
tutkimuksen perusteella pitäneet ongelmallisina korkeakouluopiskelun
itsenäisyyttä ja omien opiskeluaikataulujen laatimista.
-Jos niissä tulee ongelmia, ei pitäisi ottaa siitä syytä vain itselleen vaan kääntyä korkeakoulun puoleen.
Harri kertoo opiskelleensa yliopistossa ja joutuneensa
sairastuttuaan jättämään opinnot. Hän yritti selviytyä opinnoista yksin
ja jatkoi yrittämistä vaikka opiskelu sujui huonosti.
-Voi olla suuri kynnys myöntää, ettei onnistu omin päin.
Vesa arvelee henkilökohtaisten opintosuunnitelmien, HOPSien, tuovan
uusia mahdollisuuksia opiskelun organisoimiseksi ja opinto-ohjauksen
saamiseksi. Uudistustarvetta vahvistavat Partasen opiskelumuistot,
joissa tuutoreita tapasi vain aivan opintojen alussa ja ohjaus oli
lähes olematonta. Lehtinen pitää Tuetun opiskelun hankkeen tehtävänä
selvittää aukkokohdat oppilaitosten tarjoamista mahdollisuuksista ja
kehittää tarvittava tuki.
-Klubitaloyhteisö voi vahvistaa jäsenten itseluottamusta ja
esiintymisvalmiutta, joita opiskelussa ja työssä tarvitaan. Aika iso
juttu voi olla myös arjen hallinta: raha-asiat, asuminen, ruuan laitto
tai pyykinpesu eivät suju itsestään.
Saanaa ja Vesaa askarruttaa pyrkimys lyhentää opintoaikoja korkeakouluissa. Mielenterveyskuntoutujalla, joka alkaa jäädä
opinnoissaan jälkeen, ei välttämättä ole voimia lähteä perustelemaan
lisäajan tarvetta. Partanen pitää yleisenä ongelmana ennakkoasenteita.
-Psyykkisesti sairaat ihmiset voitaisiin nähdä myös voimavarana, jos uskallettaisiin luopua vääristä ennakkoasenteista.
Tuetun opiskelun hankeella 2006-2008 on edessään kunnioitettava
haaste, johon yhteistyö ja verkostoituminen auttavat vastaamaan.
Syksyllä 2006 käynnistetään opintopiirit ja yhteistyö niiden paikallisten
oppilaitosten kanssa, joissa klubitalon jäseniä opiskelee tai aloittaa
opintoja. Partanen odottaa mielenkiinnolla myös syksylle suunniteltua tutustumista
Oslon ja Kööpenhaminan Klubitalojen opiskeluprojekteihin.
-Heillä projektit ovat olleet menestys ja tuoneet
mielenterveyskuntoutujille sekä intoa opiskella että mahdollisuuksia
tuettuun opiskeluun.
Suvimäen klubitalon linkkivihjeet
Fountain House Klubitalo Tietoa Klubitaloista. Pekka Lehto.