Saavutettava tietohallinto v1
Sisältö
Johdanto
Tietohallinto tarjoaa ja kehittää teknologiapalveluja korkeakoulun tarpeisiin. Kokonaisuuteen sisältyvät muun muassa:
- laitteistojen ja ohjelmistojen hankinta
- asentaminen sekä ylläpito (huolto ja tietoturva)
- käyttäjien opastus, ohjeistus ja koulutus
- käytön tukeminen ja muut asiakaspalvelutehtävät.
Lisäksi eri korkeakouluilla käytössä on eri tarpeisiin tietokantoja ja palveluita (tutkimus, opetus), joiden ylläpito kuuluu myös tietohallinnon vastuisiin.
Tietohallinto pyrkii monipuoliseen ja nykyaikaiseen palveluun hankkimalla uusimmat versiot ohjelmistoista sekä päivittämällä nopeasti kehittyvää laitteistokantaa opetusta ja tutkimusta tukevaksi.
Muiden julkisyhteisöjen tapaan korkeakouluissa on jo jonkin aikaa koettu toiminnan tehostamisen ja asiakaslähtöisyyden lisäämisen jännitteet hallinnon sähköistämisessä (1 ja 2).
Voutilainen nimeää väitöksessään (2009) käytettävyyden ja saavutettavuuden yhdeksi viidestä ICT-oikeudellisesta periaatteesta, jotka vaikuttavat sähköisen hallinnon kehittämiseen ja toimintaan (1) .
Hänen mukaansa "Saavutettavuusperiaate on hyvin kiinteässä sidoksessa hyvän hallinnon perusoikeudelliseen sisältöön, joten sen sivuuttaminen erityisesti sähköisten asiointipalvelujen toteuttamisessa on vastoin hallinnon lainalaisuusperiaatetta ja viranomaisten velvollisuutta turvata perusoikeuksien toteutuminen. Saavutettavuusperiaatteen huomioiminen turvaa yksilön oikeutta tietoon, yhdenvertaiseen kohteluun ja hyvään hallintoon" (1,196).(Katso myös Hallinnon tehostamisen ja asiakaslähtöisyyden sähköinen suhde).
Korkeakoulujen sähköisten palvelujen kehitys saa opiskelijoilta kiitosta Opetus- ja kulttuuriministeriön kartoituksessa (2012). Laitteistoa, sähköisiä oppimateriaaleja ja tenttimismahdollisuuksia toivotaan runsaammin käyttöön. Samalla kuitenkin kerrotaan ongelmista verkkosivujen, verkko-oppimisympäristöjen, opiskelu- ja opetusjärjestelyjen saavutettavuudessa. Saavutettavuuden edistämiseksi pidetään tärkeänä strategista suunnittelua ja valtakunnallista yhteistyötä (3). Vahvistusta toiveet saavutettavuuden huomioon ottamiseksi saivat tämän suosituksen kartoituksessa Tietohallintostrategiat korkeakouluissa
Tietohallinto voi omalla vastuualueellaan ja yhteistyössä korkeakoulun eri yksiköiden kanssa vaikuttaa edellä mainittuihin ja moniin muihin opiskelun ja osallistumisen mahdollisuuksiin.
Korkeakoulujen tilanteet ja toimintakulttuurit ovat erilaisia, mutta seuraavat suositukset voivat olla lähtökohtana omien saavutettavuusohjeille ja -hankkeille. Suositus ja tarkistuslista ovat saatavilla word-asiakirjoina omien versioiden muokkaamista ja tulostamista varten.
Lähteet
- ICT-oikeus sähköisessä hallinnossa - ICT-oikeudelliset periaatteet ja sähköinen hallintomenettely. Tomi Voutilainen. Väitöskirja. Joensuun yliopisto. Edita 2009. Helsinki.
- Yliopistojen opintohallinnon tietojärjestelmäselvitys Sami Hautakangas, Vesa Saarinen. Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2007:30
- Hitaasti, mutta varmasti? Saavutettavuuden edistyminen yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa 2000-luvulla. Johanna Penttilä. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2012:10. Opetus- ja kulttuuriministeriö 2012. Haettu 10.3.2013.
Tietohallinnon saavutettavuussuositukset
1. Saavutettavuus otetaan huomioon tietohallintostrategiassa
2. Saavutettavuutta toteutetaan suunnitelmallisesti
- Saavutettavuus sisältyy kokonaisarkkitehtuuriin.
- Korkeakoulun eri toimijaryhmiä osallistetaan monipuolisesti kehittämissuunnitelman laatimiseen.
- Saavutettavuudelle määritellään vaatimukset.
- Korkeakoulun saavutettavuustilanne kartoitetaan.
- Saavutettavuuden totettamiselle määritellään mitattavissa olevat tavoitteet, määräajat ja vastuut.
- Saavutettavuuden toteutumista seurataan, siitä raportoidaan ja tiedotetaan säännöllisesti.
3. Tietohallinnon henkilöstöllä on riittävät voimavarat (muun muassa osaaminen ja aika) saavutettavan palvelukokonaisuuden toteuttamiseen
4. Tiedotus, neuvonta, tukipalvelut ja ohjeet edistävät saavutettavuutta
- Tietohallinto edistää saavutettavuuden toteutumista tarjoamalla asiantuntemustaan henkilöstölle, opiskelijoille ja muille sidosryhmille.
- Tuotettavat ohjeet ja julkaisut sisältävät tiedon saavutettavuudesta ja ovat muodoiltaan saavutettavia.
5. Saavutettavuus sisältyy tietohallinnon järjestämään koulutukseen
6. Verkkosivut ja -palvelut, koulutusteknologia- ja videopalvelut ovat saavutettavuusvaatimusten mukaiset
- Koulutus ja oppimateriaalit ohjaavat saavutettavuuden toteuttamiseen sisällöillään ja toteutuksellaan.
7. Tietohallinto toimii tietojärjestelmien ja ohjelmistojen omassa kehittelyssä, hankinnoissa ja ylläpidossa saavutettavuusvaatimusten mukaisesti
Tietohallinnon saavutettavuuden tarkistuslista
Tietohallinnon henkilöstö
- Onko henkilöstö perehtynyt perusteluihin ja käytäntöihin saavutettavuuden toteuttamiseksi?
- Ovatko kaikki henkilöstön jäsenet perehtyneet palvelemaan kulttuuri- ja kielitaustaltaan, iältään ja toimintakyvyltään erilaisia asiakkaita?
- Onko henkilöstöllä käytettävissään tieto vammaisille asiakkaille suunnatuista resursseista (henkilöistä, palveluista ja tietolähteistä)?
- Osaavatko kaikki henkilöstön jäsenet tehtävissään ottaa huomioon saavutettavuuden?
Verkkosivut ja -palvelut
- Toteutetaanko korkeakoulun opetuksen ja viestinnän verkkosivujen suunnittelussa ja materiaalien julkaisemisessa (esimerkiksi Word-, PDF- ja PowerPoint-tiedostot) sekä sosiaalisen median käytössä verkkosaavutettavuuden hyviä käytäntöjä (esimerkiksi WCAG 2.0 AA-taso)?
- Onko korkeakoulun verkkosivuilla tieto sitoutumisesta verkkosisältöjen saavutettavuuteen? Esimerkiksi, "Teemme parhaamme, että verkkosivumme olisivat saavutettavat kaikille. Grafiikalle ja kuville on tekstivastineet. Videotallenteet ovat tekstitettyjä ja sanallisesti kuvailtuja niin, että tieto on saatavilla käyttäjille, jotka eivät voi kuulla ääniä tai nähdä videoita. Ehdotukset sivujen saavutettavuuden kehittämiseksi ovat tervetulleita."
- Ovatko keskeiset tiedot ja sisällöt saatavissa muillakin kuin suomen kielellä?
- Onko henkilöstön käytössä saavutettavuuden varmistava julkaisujärjestelmä, verkkosivupohja ja/tai -ohjeistus sivujen laatimiseen?
- Onko korkeakoulussa varauduttu järjestämään yhdenvertainen pääsy verkkosivujen ja -palvelujen sisältöihin, jos ne eivät ole saavutettavia?
Tietotekniikan hankinnat
- Otetaanko saavutettavuus huomioon tietojärjestelmähankinnoissa?
- Otetaanko saavutettavuus huomioon laitehankinnoissa?
- Otetaanko saavutettavuus huomioon korkeakoulun omissa järjestelmä- ja ohjelmistokehittelyissä?
- Otetaanko saavutettavuus huomioon tietokoneluokkien ja työpisteiden kaluste- ja tilaratkaisuissa?
- Otetaanko hankintojen ja kehittelyn suunnittelun ja eri vaiheisiin erilaiset verkkopalvelujen ja tietojärjestelmien käyttäjät monipuolisesti mukaan?
Henkilöstökoulutus
- Sisältyykö saavutettavuus tietohallinnon järjestämiin henkilöstökoulutuksiin?
- Onko verkkosivujen suunnittelijoille, sisällöntuottajille ja ylläpitäjille tarjolla saavutettavuuden vaatimustason mukainen koulutus?
- Ovatko tietohallinnon koulutusjärjestelyt ja oppimateriaalit saavutettavia?
- Onko ei-saavutettavan esityksen tai oppimateriaalin toteuttamiseen yhdenvertaisesti käytettävällä vaihtoehdolla varauduttu?
Neuvonta, tukipalvelut ja ohjeet
- Onko saavutettavuus otettu huomioon tietohallinnon verkkosivulla, ohjeissa ja julkaisuissa sekä sisällöissä että toteutuksessa?
- Onko saavutettavuuteen perehtynyt tekninen tuki henkilöstön ja opiskelijoiden saatavilla?
Videopalvelut ja reaaliaikainen viestintä
- Onko korkeakoulun henkilöstölle tarjolla koulutus ja tuki reaaliaikaisten esitysten sekä -tallenteiden saavutettavuuden toteuttamiseksi?
- Onko tekstitysten ja tekstikuvausten laatimiseen tarjolla voimavaroja?
Apuvälineteknologia
- Onko korkeakoulun eri tiloissa ja/tai palvelimella käytettävissä tavallisimpia opiskelussa käytettäviä apuvälineitä?
- skanneri ja tekstintunnistusohjelma
- ruudunluku- ja suurennusohjelma
- verkkosivujen lukuohjelmat (esimerkiksi roktalk, browsealoud).
- Onko tietohallinnon henkilöstö perehtynyt tietokoneiden käyttöjärjestelmien, tablettien ja e-kirjojen lukulaitteiden saavutettavuusominaisuuksiin (esimerkiksi suurennukseen) sekä opiskelussa yleisesti käytössä oleviin apuvälineisiin?
- Ovatko käytännöt selvät apuvälineteknologian hankintaesitysten ratkaisemiseksi viipymättä?
Seuranta ja arviointi
- Toteuttaako tietohallinto saavutettavuuden säännöllistä seurantaa, arviointia ja raportointia?
- Onko todettujen esteiden poistamiseksi tai vaihtoehtojen tarjoamiseksi käytännöt?
- Kootaanko ja hyödynnetäänkö saavutettavuutta koskevaa palautetta tietohallinnon eri toimintojen kehittämiseksi?
- Onko saavutettavuuden toteuttamiseksi varattu riittävät voimavarat eri toimintojen suunnittelusta lähtien?