Opetuksen tarkistuslista
Opetuksen saavutettavuuden tarkistuslista
Tarkistuslistan käyttö
Arvioi uusien opintojaksojen tai merkittävästi uudistettavien opintojaksojen materiaalisi eri osa-alueet. Tarkista, mitkä kohdat olet jo ottanut huomioon ja mitkä täydennät opintojakson aikana.
- Opintojakson kirjallisuus
- Opintojaksomateriaalit
- Opintojaksosuunnitelma
- Opetustilanteet
- Luentoesitykset verkossa/tulostettuna
- Opintojaksoaineistot oppimisalustalla
- Kirjaston sähköiset palvelut
- Yksikön verkkosivut
- Video- ja äänitallenteet
Kirjallinen materiaali
Kirjallista materiaalia jaetaan paperilla, sähköisenä tai kummassakin muodossa.
Opintojakson kirjallisuus
- Olen tutustunut Celian palveluihin
- Olen toimittanut tiedon tarvittavista kirjoista XXX mennessä.
- Olen suunnitellut yhdenvertaisen opiskeluvaihtoehdon, jos kirjaa ei ole opiskelijoiden saatavissa saavutettavassa muodossa, kun opintojakso alkaa.
Opintojaksomateriaalit
- Tarkistin, että sähköinen versio opintojakson oheismateriaalista on saatavilla.
- Sain luvan oikeuksien haltijalta/julkaisijalta käyttää tulostettuja ja/tai sähköisiä (artikkeleita, lehtijuttuja jne.) opintojaksomateriaalina.
- Olen suunnitellut yhdenvertaisen vaihtoehdon, jos kirjaa ei ole opiskelijoiden saatavissa saavutettavassa muodossa, kun opintojakso alkaa.
Opintojaksosuunnitelma
- Julkaisin opintojaksosuunnitelmani saavutettavassa sähköisessä muodossa ennen lukukauden ilmoittautumisajan alkamista.
- Opintojaksosuunnitelmassa on kuvailtu opintojakson saavutettavuus sekä vaihtoehdot ja yksilölliset palvelut.
Opetustilanteet
- Olen varmistanut etukäteen opiskelijoiden tarpeet.
- Olen varmistanut opetustilan esteettömyyden ja käyttämäni aineiston saavutettavuuden.
- Olen suunnitellut opetukseni siten, että monenlaisten opiskelijoiden oppiminen on mahdollista.
- Käytän opetuksessani saavutettavia ja joustavia oppimateriaaleja.
- Annan opiskelijoille mahdollisuuden varmistaa sisällön ydinkohdat.
Luentoesitykset verkossa/tulostettuna
- Laadin materiaalini Microsoft Word, PowerPoint ja Adobe Acrobat PDF -muodoissa niin, että ne ovat saavutettavia myös erilaisilla apuvälineillä.
- Varmistin, että skannatut materiaalit on skannattu niin, että niiden teksti on luettavissa myös apuvälineillä.
- Käytä tekstintunnistusta, kun skannaat (Run OCR) tekstejä Adobe PDF -muotoon tai käytä tekstintunnistusohjelmaa (esimerkiksi OmniPage Professional) skannauksen jälkeen tai pyydä kirjastosta skannausapua.
- Laadin materiaalit muilla tekstinkäsittely-, esitysgrafiikka- tai siirtomuodossa niin, että ne ovat saaavutettavia myös erilaisilla apuvälineillä. LINKIT ohjeisiin, koulutukseen, kkn esteettömyysvastaavaan, IT-palveluihin, kirjastoon..
- Laitoin luentomateriaalit saataville opintojakson sivulle/alustalle vähintään kolme arkipäivää etukäteen niin, että ne on mahdollista tulostaa pistekirjoituksella tai muussa vaihtoehtoisessa muodossa.
- Olen varautunut toteuttamaan yhdenvertaisen vaihtoehdon luentomateriaalien tiedon saamiseksi jos materiaali ei ole saavutettava opintojaksolleni ilmoittautuneelle opiskelijalle.
Muut kuin painetut ja tulostetut materiaalit
Muut kuin painetut ja tulostetut materiaalit ovat sähköisiä ja saavutettavia.
Opintojaksoaineistot oppimisalustalla
- Lisäsin oppimisalustalle saavutettavia sisältöjä (Word-asiakirjoja, PDF-tiedostoja, PowerPoint-esityksiä, Videoita..) opintojaksooni. LINKIT ohjeisiin, koulutukseen, kkn esteettömyysvastaavaan, IT-palveluihin, kirjastoon..
- Laadin saavutettavia sisältöjä oppimisalustalle. Tutustu käyttämäsi oppimisympäristön saavutettavuusohjeisiin. Varmista, että:
- Tekstissä on otsikot ja sisällön eri osuudet luotu tyylejä käyttäen.
- Lisäät kuville ja kuvioille tekstivastineet.
- Hyperlinkeillä on kuvaavat nimet (ei esimerkiksi "tästä")
- Taulukot luodaan oikein taulukkotoiminnoilla.
- Videoissa on tekstitykset.
- Arviointi:
- Toteutin lisäajan kokeeseen oppimisalustalla opiskelijalle, jolle on myönnetty mahdollisuus käyttää lisäaikaa.
- Olen varautunut järjestämään vaihtoehtoisella tavalla kokeen, joka ei ole saavutettava.
- Tieto lisäajasta ja muu kokeiden yhdenvertaiseen saavutettavuuteen liittyvä tieto on saatavilla muun opintojaksotiedon yhteydessä.
- Reaaliaikainene opetus ja viestintä: Toimitin opiskelijoille saavutettavan PowerPoint-esityksen tai muun koulutukseen kuuluvassa virtuaalitapaamisessa käsiteltävän sisällön etukäteen varmistaakseni, että kaikilla on verkossa esitettävä tieto on on yhdenvertaisesti kaikkien saavutettavissa.
- Varmistin, että saavutettavuusvastaavalla on pääsy opintojaksoaineistooni, jos opintojaksolleni on ilmoittautunut opiskelija, jonka osallistuminen sitä edellyttää.
- Olen varautunut järjestämään vaihtoehtoisen pääsyn oppimisalustalla olevaan opintojaksoni sisältöön (opintojaksosuunnitelmaan, kokeisiin. luentomateriaaleihin, keskusteluihin, virtuaalitapaamisiin, videoihin..), jos sisältö ei ole opintojaksolleni ilmoittautuneelle opiskelijalle saavutettava.
Kirjaston sähköiset palvelut
- Kaikki opintojaksollani tarvittava kirjallisuus on selkeää, luettavuudeltaan hyvää ja valitsin materiaalit julkaisijoilta ja julkaisuista, jotka tarjoavat saavutettavia sähköisiä sisältöjä.
- SELVITÄ - tarvitaanko kirjastoon e- tai muiden aineistojen varauksia opintojaksoa varten.
- Sain käytettäviin materiaaleihin luvat varauksiin oikeuksien haltijalta/julkaisijalta.
- Varauduin järjestämään yhdenvertaisen vaihtoehdon sähköisesti varattujen materiaalien sisältöihin opintojaksolleni ilmoittautuneelle vammaiselle opiskelijalle.
Yksikön verkkosivut
- Toteutin verkkosaavutettavuuden hyviä käytäntöjä yksikköni verkkosivun suunnittelussa ja materiaalien julkaisemisessa.
- Käytin yksikön verkkosivupohjaa sivujeni laatimisessa.
- Osallistuin verkkosaavutettavuus työpajaan oppiakseni, miten tehdään saavutettavia verkkosisältöjä.
- Olen varautunut järjestämään yhdenvertaisen pääsyn yksikön verkkosivujen sisältöihin, jos ne eivät ole opintojaksolleni ilmoittautuneelle opiskelijalle saavutettavia.
Video- ja äänitallenteet
- Opintojaksollani käytettävät video- ja audiomateriaalit olivat tiedossa jo vähintään 8 viikkoa ennen opintojakson alkamista. Kun materiaalit ovat selvillä ajoissa, on aikaa riittävästi muuntaa niitä muihin muotoihin, jos on tarpeen.
- Varmistin, että video- ja audiomateriaalit, joita käytetään opintojaksollani luokassa tai verkossa, ovat tekstitettyjä ja/tai sisällöstä on tekstikuvaus. LINKIT ohjeisiin ja palveluihin
- Olen saanut luvat video-/audiosisältöjen oikeuksien omistajalta/julkaisijalta muuntaa videot toiseen muotoon, tekstittää videot ja laittaa sisältöä verkkoon. o LINKKI tekijänoikeustietoon.
- Olen varautunut järjestämään yhdenvertaisen vaihtoehtoisen pääsyn sisältöön, jos video- ja/tai audiomateriaali ei ole tekstitetty tai sille ei ole tekstikuvailua.
- Otan yhteyttä saavutettavuusvastaavaan tarvittavien palvelujen ja mukautusten järjestämiseksi, jos video- ja/tai audiomateriaaleja ei saada ajoissa opiskelijalle.