Esok-verkosto

Korkeakoulujen saavutettavuusselosteet

Miksi kaikilta korkeakouluilta ei löydy selosteita?

Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta edellyttää sivustoilta saavutettavuusselostetta. Selosteessa kerrotaan puutteet sisällön saavutettavuudessa, vaihtoehto sisällön saamiseksi, korkeakoulun yhteystieto saavutettavuuspalautteelle sekä valvontaviranomaiselle, kantelua tai selvityspyyntöä varten (1). EU:n komissio julkaisi 2018 malliselosteen (21), jonka toteuttamiseksi Saavutettavuusvaatimukset.fi-sivuilla on saavutettavuusseloste -työkalu.

Kotisivujen testauksen yhteydessä helmikuussa 2020 etsimme niitä koskevia saavutettavuusselosteita. Seloste löytyi 8 ammattikorkeakoululta (n=24) ja 7 yliopistolta (n=14). Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta edellyttää palvelun saavutettavuutta ja saavutettavuusselostetta vasta 23.9.2020 jälkeen sivustoilta, jotka on julkaistu ennen 23 päivää syyskuuta 2018. Tätä myöhemmin julkaistujen sivustojen on tullut olla saavutettavia viimeistään 23.9.2019. Koska monien korkeakoulujen niin sanottuja “vanhoja sivustoja” saavutettavuusvaatimus ei vielä koske, on selosteiden puuttuminen ymmärrettävää.

Saavutettavuuden tarve on kuitenkin tunnettu jo pitkään, joten niin sanottujen vanhojen sivustojenkin osalta seloste voisi viestittää ja edistää saavutettavuuden toteuttamista. Esimerkiksi Helsingin yliopiston saavutettavuusseloste kertoo, että ”Helsinki.fi-verkkosivujen tulee olla saavutettavuusvaatimusten mukaiset 23.9.2020” ja sisältää tiiviin tilannekuvauksen sekä linkit keskeisiin tietoihin verkkosisältöjen saavutettavuudesta.

Ovatko saavutettavuusselosteet helposti saatavilla ja saavutettavia?

Lain 9 §:n mukaan "Palveluntarjoajan on pidettävä saavutettavuusseloste helposti saatavilla verkkosivustollaan saavutettavassa muodossa." (1). Useimmat selosteet löytyivät vaivattomasti etusivun alaosasta, Saavutettavuusseloste -linkin kautta. Osa selosteista oli laajemman Saavutettavuus-otsikon alla, osa sijaitsi vaikeammin löydettävässä paikassa. Huolimatta eri hakumenetelmien käytöstä, on mahdollista, että jokin seloste jäi testin yhteydessä löytymättä tai on julkaistu helmikuun lopun 2020 jälkeen. Hakuja tehdessä yllättävä havainto oli, että "saavutettavuus" toi hakusanana joidenkin korkeakoulujen kohdalla osumia sivustolta vain muutaman tai ei yhtäkään. Ruotsinkielisillä sivuilla vastaavat haut tehtiin termeillä "tillgänglighetsutlåtande" ja "tillgänglighet".

Ammattikorkeakouluille WAVE ilmoitti selosteissa keskimäärin 9 virhettä, kotisivuilla 78 virhettä. Siteimprove ilmoitti selostetta kohden 17 virhettä, kotisivua kohden 115 virhettä.

Pylväsdiagrammi havainnollistaa, että suositukset sisälsivät merkittävästi vähemmän saavutettavuusongelmia kuin verkkosivut.

Yliopistojen selosteissa oli 9.0 virhettä, sivuilla keskimäärin 68 virhettä WAVE-testissä. Siteimprove ilmoitti yliopistojen selosteille keskimäärin 17 virhettä, sivuille 117 virhettä/sivu. (Kuvio 1). Saavutettavuusselosteeksi riittää teknisesti vaatimaton html-asiakirja, mikä selittänee kotisivuja vähäisemmät virheet.

KUVIO 1. Virheiden määrät korkeakoulujen selosteissa ja sivuissa

 

KUVIO 2. Virheiden määrät selosteen julkaisseiden vs. kaikkien korkeakoulujen kotisivuilla.

Pylväsdiagrammi havainnollistaa, että suosituksen julkaisseiden korkeakoulujen sivuilla oli vähemmän virheitä kuin kaikilla testatuilla sivuilla keskimäärin

Selosteen julkaisseiden korkeakoulujen kotisivuilla oli vähemmän virheitä kuin kaikkien korkeakoulujen kotisivuilla keskimäärin. Selosteen julkaisseiden/kaikkien ammattikorkeakoulujen WAVE-virheet olivat 43/78 ja Siteimprove-virheet 89/112. Yliopistojen kohdalla vastaava suhde on WAVE-virheet 20/68 ja Siteimprove-virheet 40/69 (KUVIO 1.).

Keskimääräistä runsaammista Metropolian sivun ongelmista valtaosa oli peräisin sosiaalisen median virrasta. Metropolian saavutettavuusselosteessa yhtenä viidestä parannuskohteesta mainitaan ”sosiaalisen median syötteet (3.osapuolen toteuttama joihin yritetään etsiä korvaavia ratkaisuja)” (Saavutettavuusseloste ja -palaute 13.2.2020. Metropolia).

Selosteen julkaisseista 15 korkeakoulusta kahdeksan kuuluu saavutettavuusvaatimusten piiriin (Aalto-yliopisto, Oulun ammattikorkeakoulu, Lab-ammattikorkeakoulu, Laurea, Metropolia, Tampereen yliopisto, Tampereen ammattikorkeakoulu ja Turun ammattikorkeakoulu). Myönteistä on, että korkeakouluista seitsemän (Diakonia-ammattikorkeakoulu, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Helsingin yliopisto, Jyväskylän yliopisto, LUT-yliopisto, Turun yliopisto ja Vaasan yliopisto) on ennakoivasti julkaissut selosteen ja käynnistänyt kehittämistoimet.

Saavutettavuusseloste kertoo kehittämistyöstä

Viidessä selosteessa ilmoitetaan ulkopuolisen arvioijan suorittaneen auditoinnin, neljän selosteen tiedot saavutettavuudesta perustuvat itsearvioon, ja kahdessa ongelmia kerrotaan ”havaitun”.

Joissain selosteissa on yksityiskohtainen auditointiraportti, joka on hyvä muistilista kehittämistyötä varten. Lukijalle se ei kuitenkaan kerro, mistä koetut ongelmat johtuvat. Teknisen puutelistan tai auditointiraportin johdannoksi voisi olla hyvä tarjota tiivistelmää siitä, miten ja missä tilanteessa sivustolla havaitut WCAG-ongelmat voivat vaikeuttaa palvelun tai tiedon saavutettavuutta. Myös luetelmalinkit pitkähkön selosteen otsikoihin auttaisivat lukijaa.

Pakollinen tieto valitusviranomaisesta puuttuu neljästä selosteesta (ks. saavutettavuusseloste -työkalu). Ohjeet palvelun tai tiedon saamiseksi vaihtoehtoisella tavalla ovat useimmissa selosteissa yleisellä tasolla ja saattavat ohjata korkeakoulun eri toimintojen yhteyshenkilöiden tietoihin.

Kartoituksen perusteella saavutettavuusselosteet puuttuivat vielä useimmilta korkeakouluilta ja vain osa selosteista täytti lain vaatimukset tietosisältöjen tai saavutettavuuden osalta. Saavutettavuuden arviointiraportti ja organisaation sitoutuneisuus digipalveluiden saavutettavuuden parantamiseen sisältyvät selosteen vapaaehtoiseen osuuteen. EU:n malliselosteen julkaisemista edeltävässä kommentoinnissa on muun muassa sitoutuneisuuden (endorsement) ja arvioinnin esittelyä ehdotettu pakollisiksi (22).

Toivottavaa on, että tulevaisuudessa selostetta käytetään lain vähimmäisvaatimuksia monipuolisemmin. Myönteisestä kehityksestä kertoo, että selosteen julkaisseiden korkeakoulujen kotisivuilla oli keskimäärin vähemmän virheitä kuin korkeakoulujen sivuilla yleensä - lisäksi osa korkeakouluista oli laatinut selosteen ennen laissa esitettyä tavoiteaikaa.

Testit saavutettavuuden toteuttamisen tukena

Tähän tulee seuraava artikkeli, jossa esitellään erilaisia testejä ja testaamista.

Lähteet

  1. Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (EU) 2016/2102 julkisen sektorin elinten verkkosivustojen ja mobiilisovellusten saavutettavuudesta (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/?uri=CELEX%3A32016L2102)
  2. Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2019/20190306).
  3. WCAG 2.1: lain vaatimukset. Saavutettavuusvaatimukset.fi (https://www.saavutettavuusvaatimukset.fi/lait-ja-standardit/wcag-2-1/)
  4. Rauhala-Hayes, M., Topo, P. ja Salminen A-L. 1998. Sitra 172. Kohti esteetöntä tietoyhteiskuntaa.
  5. The role of accessibility in a universal web. Henry, Shawn Lawton, Shadi Abou-Zahra, and Judy Brewer. 2014. Association for Computing Machinery (https://dspace.mit.edu/bitstream/handle/1721.1/88013/SLHenry-W4A2014-MIT.pdf?sequence=1&isAllowed=y)
  6. Accessibility and readability of university websites in Finland. Karhu, M., Hilera, J., Fernández, L & Rios, R. 2012. (http://www.esvial.org/wp-content/files/paper_Cafvir151.pdf)
  7. Korkeakoulujen aloitussivujen esteettömyys. ESOK-hanke 2009. (http://www.esok.fi/esok-hanke/julkaisut/arvio/09/arviointi/wcag09)
  8. Esteettömyys- ja saavutettavuustiedot yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen verkkosivuilla vuonna 2017. Sari Hanska. (http://www.esok.fi/oho-hanke/julkaisut/esteettomyysraportti-2017)
  9. The WebAIM Million. An accessibility analysis of the top 1,000,000 home pages. WebAIM 2019. (https://webaim.org/projects/million/)
  10. What we found when we tested tools on the world’s least-accessible webpage. Mehmet Duran. 2017 Accessibility in government. GOV.UK. (https://accessibility.blog.gov.uk/2017/02/24/what-we-found-when-we-tested-tools-on-the-worlds-least-accessible-webpage/)
  11. Which accessibility testing tool should you use? Paul Stanton 2018. Pulsar. (https://medium.com/pulsar/which-accessibility-testing-tool-should-you-use-e5990e6ef0a).
  12. WAVE Help. (https://wave.webaim.org/help)
  13. What is the difference between Errors, Warnings and Reviews in Accessibility? Bryn Anderson 2019. https://support.siteimprove.com/hc/en-gb/articles/206343973-What-is-the-difference-between-Errors-Warnings-and-Reviews-in-Accessibility-
  14. Higher Ed in 4k Project. An accessibility analysis of up to 100 web pages from every college and university in the United States. Pope Tech 2020. (https://4k.pope.tech/)
  15. Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1. Virallinen suomenkielinen käännös. (https://www.w3.org/Translations/WCAG21-fi/)
  16. Linkit. Yleiset ohjeet saavutettavasta sisällöstä. Celia. https://www.celia.fi/saavutettavuus/verkkopalvelujen-saavutettavuus/yleiset-ohjeet/#linkit
  17. Links and Hypertext. WebAIM. https://webaim.org/techniques/hypertext/
  18. Alt Text. Moz.com. https://moz.com/learn/seo/alt-text
  19. Alternative Text. WebAIM. https://webaim.org/techniques/alttext/
  20. Federal Social Media Accessibility Toolkit Hackpad. Digital.gov 2019. (https://digital.gov/resources/federal-social-media-accessibility-toolkit-hackpad/)
  21. Web Accessibility Checklist. 16 Things to Improve Your Website Accessibility. Lawson, B. 2020. (https://websitesetup.org/web-accessibility-checklist/)
  22. KOMISSION TÄYTÄNTÖÖNPANOPÄÄTÖS (EU) 2018/1523, saavutettavuusselosteen mallista julkisen sektorin elinten verkkosivustojen ja mobiilisovellusten saavutettavuutta koskevan Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2016/2102 mukaisesti. (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.L_.2018.256.01.0103.01.FIN&toc=OJ%3AL%3A2018%3A256%3AFULL)
  23. Commission implementing decision on establishing a model accessibility statement under the WAD. 2018 European Comission. (https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/1753-Commission-implementing-decision-on-establishing-a-model-accessibility-statement-under-the-WAD)
  24. Osallistava ja osaava Suomi – sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävä yhteiskunta. Pääministeri Marinin hallitusohjelma 2019 Strateginen tavoite 3.7 Osaamisen, sivistyksen ja innovaatioiden Suomi. (https://valtioneuvosto.fi/marinin-hallitus/hallitusohjelma/osaamisen-sivistyksen-ja-innovaatioiden-suomi).
  25. The State of Digital Accessibility 2019. Phillips, K. Level Access & G3ict. (https://g3ict.org/publication/the-state-of-digital-accessibility-2019).
  26. 5 Digital Accessibility Myths Busted. Carie Fisher 2018. Deque. (https://www.deque.com/blog/5-digital-accessibility-myths-busted/)